چگونه زبان انگلیسی را آسان یاد بگیریم؟

نویسنده: ادریس رنجبر
آخرین به روزرسانی: 23 فروردین 1403
چگونه زبان انگلیسی را آسان یاد بگیریم؟

سلام دوستان. من ادریس رنجبر هستم؛ توسعه دهنده ی بک اند وب، از جزیره ی فوق العاده ی قشم. امروز می خوام با شما در مورد این صحبت کنم که چطوری می تونید زبان انگلیسی رو تو مدت زبان تقریبا کوتاه، روان و خوب صحبت کنید.

این مطالبی که شما این جا می خونید تمامش نتیجه ی تجارب خودمه به نسبت یاد گیری انگلیسی. راستیتش من خودم فقط یک سال و تقریبا سه ماهه که شروع کردم به یادگیری انگلیسی. سعی می کنم مطالب رو بصورت روان ارائه بدم و همزمان از مطالب و مسائل علمی در خصوص روان شناسی یادگیری و متدولوژی یادگیری صحبت کنم.

مقدمه

انگلیسی یکی از آسان ترین زبان های دنیاست، خصوصا در مقایسه با زبان دشواری مثل فارسی، چینی یا زبان ژاپنی. بقول خود انگلیسی زبان ها «English is piece of cake» یعنی انگلیسی مثل آب خوردنه. ولی حالا این سوال مطرح میشه که پس چرا یادگیری یک زبان چند سال طول میده؟ ساده ترین جواب که به این سوال میشه داد اینه که خیلی ها اصول و روش درست یادگیری یک زبان رو نمی دونند. من اینجا یک سری از اصول یادگیری زبان رو به شما میگم.

گرامر رو چی کارش کنیم؟

دانستن گرامر آن هم گرامری که در مدارس و دانشگاه ها تدریس می شود اصلا لازمه ی خوب صحبت کردن یا خوب فهمیدن انگلیسی نیست. به عنوان مثال خود ما که زبان مادریمان فارسی است زیاد سر از دستور زبان فارسی سر در نمی آوریم. به همین نسبت انگلیسی زبان ها هم لزوما در گرامر قوی نیستند. چه بسیارند کسانی که کلی وقت روی گرامر گذاشتند ولی نمی تونن درست دو کلام انگلیسی روان صحبت کنند.

بطور کلی دو رویکرد در رابطه با گرامر وجود داره، یکی کسانی که سخت گرامر را پایه می بینند و به آن پایبندند و دانش آموزان را با کلی قاعده و اصول گیج می کنند که می تونیم به اونها بگیم Grammar base و عده ای هم گرامر رو نسبی می دونن و میگن چیزی درسته که رایجه. یعنی شما اگر چیزی که رایجه رو بفهمید نیازی به فهم گرامر ندارید.

گرامر پایه چیزی است که شما باید به آن بپردازید البته آن هم نه بصورت خام و مستقیم؛ بلکه لا به لای متون و صحبت های انگلیسی. یعنی شما باید از مکالمات به گرامر برسید نه اینکه گرامر بخوانید تا مکالمه و جمله ی خودتون رو بسازید.

اصول یادگیری زبان انگلیسی

یک سری اصول و فنونی وجود داره که در این مسیر به شما کمک می کنه.

ترجمه نکنید

به هیچ وجه سعی نکنید در ذهنتان ترجمه انجام دهید. از فارسی به انگلیسی یا بر عکس. این کار اشتباه است. باید به انگلیسی فکر کنید. پرهیز از ترجمه باعث می شود مقدار زیادی از هزینه ی پردازش ذهن شما کاسته شود (منظور از هزینه زمان و انرژی است).

عبارت یاد بگیرید

اگر به دنبال عبارات یا همان Phrase ها در انگلیسی باشید و به جای کلمه عبارت یادبگیرید هم زودتر زبان را یادمیگیرید و هم اینکه سریعتر صحبت می کنید و البته بهتر می فهمید. به عنوان مثال به جای یادگیری کلمه ی sleep و این که در ذهنتان یا روی کاغذ معادلش را به فارسی یعنی خواب بنویسید بیایید و عبارتی را یادبگیرید. مثلا:

I sleep early in the night.

تکنیک های یادگیری را استفاده کنید

این خیلی مهمه که به عنوان یک فردی که می خواد شروع کنه و یه زبان رو یادبگیره، اصول یادگیری زبان رو هم بلد باشین. این اصول رو اگر پیاده کنید می تونین زبان های مختلف رو یادبگیرین. مثلا من خودم شروع کردم به یادگیری زبان آلمانی.

نکته ی آخر اینکه در معرض زبان قرار بگیرید. آستینتون رو بالا بزنید و شروع کنید به نگاه کردن ویدیو های انگلیسی، موسیقی انگلیسی، کتاب انگلیسی و... . کلا انگلیسی بشین. من خودم از وقتی شروع کردم یادگیری زبان الان مخاطبینم، یادداشت هام، لیست کار هام و خیلی چیزای دیگه ام انگلیسه.

راستی یادتون نره زبان رو آسون بگیرین. برای اینکه Speaking شما خوب بشه تنها راهی که هست اینه که زیاد انگلیسی صحبت کنید و زیاد صحبت های انگلیسی دیگران رو گوش کنید. پادکست های زیادی هست، تد هم می تونید نگاه کنید تاثیر خوبی داره. تصمیم بگیرین مثلا روزی حداقل یک تد نگاه کنین. جملات قشنگش رو یادداشت کنین و فراموش نکنین که Customization انجام بدین یعنی بیایین هر جمله که نوشتین رو شخصی سازی بکنید و باهاش یک سطر در مورد خودتون و اطرافیانتون بسازید.

از معلم عزیزم استاد فیصل رجستری؛ کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی هم تشکر می کنم که اصول و نکات زیادی را به من آموختند.

ساختن آموزش خوب و باکیفیت زمان‌بر و هزینه برداره. اگه دوست داری از من و آموزش های برنامه نویسی و لینوکس به زبان فارسی حمایت کنی اینجا کلیک کن 🌹🍵